perjantai 19. joulukuuta 2008

Sisko ja sen sisko

"Pärjääthän?" lukee tekstiviestissäni.
Vastaat että pärjäillään. Voit asua yksin. Se on hienoa. Toivon, että olet onnellinen. Toivoisin, että löydät kavereita. Sellasia jotka haluavat olla oikeasti kanssasi. Ei sellaisia, jotka haluavat käyttää sinua ja hyväuskoisuuttasi hyväkseen. Oikeita ystäviä. Ettet olisi niin yksin.
Nyt, kun hekin ovat muuttaneet pois. Mietin välillä kestätkö. Sattuuko sinuun, niinkuin minuun? Yhtäpaljon. Vai ymmärrätkö? Mitä muistat? Pystyisitpä kertomaan niistä minulle. Tiedän ettet pysty. Et voi edes muodostaa lauseita niinkuin minä.
Olet erilainen, muista myös että olet Erityinen minulle. Sisko. Samaa verta, olen pahoillani siitä ettei sinulla ollut yhtä hyvä tuuri kuin minulla. Syytän siitä äitiä. Miksi se teki sinulle noin?! Epäreilua, et saa sellasita elämää kuin minä. Olen onnekas. Kai.
Toivon, että saisit pitää sen työn. 4 tuntia. Saisit tekemistä, ajattelemista. Olla hyödyksi.
Niin itsekin haluat.
Tiedän, että yritykset ajattelevat hyötyä, mutteivät näe sitä sinussa.
Se on väärin.
Lähetän sinulle rahaa viisikymppiä. Se on junalippua varten. Että pääset tänne. Tehdään sitten jotakin mukavaa. Vaikka käydään elokuvissa.
Toin viime kesänä sinulle ruokaa. Huomasin, että jääkaapissasi oli vain valo. Huolestuin.
Onkohan sinulla rahaa ruokaan? "Pärjäillään" - oikeastiko?
Heitäkään ei kiinnosta. He jättivät sinut sinne yksin. Kunpa et olisi yksinäinen. Mietin joskus, että pitäisikö sinun muuttaa tänne, voisin vähän katsoa perääsi. Eihän pikkusiskon pitäisi. Mutta tiedän, ettei vieras kaupunki olisi sinulle hyväksi. Kuulut sinne. Siellä on edes tutut maisemat. Ja lähikauppa. Ja onhan siellä velipuoli. Minä en sitä tunne. Sinä tiedät, että se on Siwan kassalla töissä. Minua ei kiinnosta. En halua hänestä mitään. Meillä ole muuta yhteistä kuin äiti. Mitä hän ajattelee meistä? Hän joutui jäämään lastenkotiin, kun me saatiin perhe. Äidin ja isän toive oli, ettei meitä erotettaisi jos meidät sijoitetaan niin sitten samaan perheeseen. Se toive toteutui. Perheestä ei ole minulle jäljellä kuin sinä. Sinulla on vielä muita, onneksi. Tarvitset heitä enemmän. Sinua he eivät hylänneet. Ainakaan vielä lopullisesti.


Minun kohdallani on jo piste. Loppu. Ei onnellinen. Raaka. Ovi lukossa. Ei enää ikinä.

Ei kommentteja: