sunnuntai 10. toukokuuta 2009

Älä Irroita Toivoasi Ikinä


Olen hukannut muistoni sinusta.
En osaa suhtautua vieläkään kaikkiin tyhjiin lupauksiin. Siihen, että jätit meidät.
Sinun piti mennä katkolle. Humalasta. Et mennyt.
Jokainen äiti rakastaa lapsiaan.
Todellako?
En tiedä sinusta oikeastaan mitään. Minulla on valokuva sinusta. Pidät siinä sylissäsi minua. Olen ehkä vuoden ikäinen. Taustalla tyhjiä pulloja.
Taisin olla yksi niistä tyhjistä pulloista. Eihän niillä ole enää merkitystä, sisältöä.
Ne hajoitetaan kännissä katuun. Isketään lujaa, jotta hajoaa moniksi Sirpaleiksi.

Ainoa asia, mikä mielestäni on hyvää sinussa on se, että sinä olet minut tänne saanut. Synnyttänyt. Kärsinyt, että minä saan elää.
Vastustit sijoitustamme. Et halunnut luopua lapsistasi. Antaa niitä toiselle. Meitä. Et myöskään ollut valmis luopumaan alkoholista,
huonoista ihmissuhteista.
Et ollut valmis rakastamaan meitä. Eikä minusta tule koskaan valmista rakastamaaan sinua.

En tiedä, voiko sinua edes sanoa äidiksi. Olen asunut kodissasi 15 vuotta. Tekeekö se sinusta äitiä? Minullahan oli oma.
Puhuin sinusta aina etunimellä. Kaiken jälkeen et ansaitse nimitystä äiti.
Toivoisinko, että ottaisit yhteyttä? En tiedä. Jollain tasolla toivoisin, että tajuaisit menetyksesi. Miksi oikeastaan halusit meidät?
Siksikö, ettet ollut saanut omaa tytärtä? Sinulla oli jo kaksi poikaa. Jos olisin omasi, pitäisitkö kiinni lujempaa?
Rakastaisitko kaikesta huolimatta? On kulunut liian kauan aikaa siitä, kun ollaan nähty.
Ei tunneta. Eikä varmaankaan edes haluta. Kuvat toisistamme perustuvat vuosien takaisiin oletuksiin. En tiedä haluanko sinusta mitään enää.
Muistan ettet koskaan leikkinyt meidän kanssa. Tästä syystä minusta tuli sosiaalinen. Tutustun helposti. Oli pakko löytää kaverit yksin.
Luit meille iltasadun kun olimme pieniä. Se on ainut äidillinen asia, jonka sinusta muistan.
Muuten olit vain nainen, jonka luona asuimme.

Sinua en unohda. Olet minulle muutakin kuin nainen, joka määrättiin minulle lastensuojelusta. Pidät vieläkin yhteyttä.
Sinussa on paljon asioita, jotka ovat äidillisiä. Olet välitön, huolehtiva ja hauska. Olet saanut minut rakastamaan itseäni, muista huolimatta.
Olet ajatuksissani. Olet saanut minut jaloilleni. Olet onnistunut. Olet minulle rakas.

Teitä on kolme naista, joiden päivä on tänään. Kaikki olette minulle jollain tasolla olleet äitejä.
Viimeinen teistä ansaitsee tämän päivän.
Viimeinen teistä voi mennä takapihalle, varpasillaan nurmikolle. Tuntematta pieniä kiviä, jotka pistelevät jalkapohjia.
Nauttia auringosta ja pienestä tuulesta.
Viimeinen teistä on ensimmäinen, jolle liputan.

Ei kommentteja: