lauantai 23. elokuuta 2008

Kiitos


Et tainut itse tietää silloin. En minäkään uskonut. Meistä on tullut läheisiä. Sinä olet yksi niistä Syistä miksi kirjoitan tätä.
Kun olit hetken pois, luonani kävi toinen. Osasin kertoa oikeat sanat; kaikki hyvin, kivaa kuuluu. Niinpä.
Sinulle en varmaan koskaan sanonut, että hyvin menee. Tiesit sanomattakin, että se on silkka mahdottomuus. Olin helpottunut, kun palasit. Varmaan huomasit, etten nähnyt sitä toista niin usein. En halunnut, tai osannut. Toisaalta se tuntui typerältäkin. Kuluttaa hänen aikaansa tyhjänpäiväiseen rupattelemiseen. Keitin kahvit. Halusin olla kohtelias. Olisi ollut varmaan paljon muita, jotka häntä olisi tarvinnut.
Vaikka enhän Sinullekaan tainut paljoa puhua. En osannut.
En pysty vieläkään kertomaan kaikkea Sinulle. Aina kun yritän aloittaa, pala nousee kurkkuun. Olet nähnyt liian läheltä. Tunnet ne ihmiset. Minusta tuntuu, että Sinun kuuluu silti tietää. Olen velkaa Sinulle oman totuuteni. Kolikollahan on kaksi puolta. Tässä niitä on liian monia. Näin ajateltuna olen hemmetin rikas.

Yritän selvittää omani Sinulle, niin ymmärtäisit helpommin miten tähän on tultu. Alan vihdoin ymmärtämään itse, että ilman näitä asioita en olisi nyt täällä. Tässä. Pikkuvikaa korjaillessa. Niin päivät kuluvat.
Pelottaa ajatus, että tietäisit nämä kaikki. Muuttuuko kuvani Sinun silmissä? Enkä ainakaan halua loukata tai satuttaa Sinua ajatuksillani. En ketään.
Työssäsi kuulet varmasti paljon pahempaa. Olinhan Asiakas. Ei mikään perinteinen ”Kiitos ja Näkemiin”. Pidät puoliani. Tiedät, etten halua heidän tietävän. Kiitos siitä. Se on ollut korvaamatonta. Sellainen luottamus.
Olen sanonut joskus Sinua vara-äidikseni. Olet ollut enemmän Äiti minulle sen aikaa mitä ollaan tunnettu, kuin ikinä ne kaksi muuta. Tunnet minut, he eivät. Toinen ei edes ehtinyt tutustua. Toinen sanoi sopimuksen irti. Tässä tuntee itsensä vähän puhelinliittymäksi. En tule ikinä ymmärtämään miksi minut hylättin uudelleen. Ensimmäisen olen itselleni perustellut. Sairaus. Toiseen en keksi mitään syytä. Olen katsonut peiliin. En voi olla se syy. Olethan Sinäkin jäänyt, vaikkei Sinun olisi ollut pakko. Ne ovat vain sellaisia valintoja. Olen todella onnellinen siitä, että valitsit minut.

Ei kommentteja: